Більшість інвесторів знають, що під час рецесії, ризикові активи, включаючи акції компаній – знижуються, а капітали переходять у захисні сектори, які дають зростання у такі періоди.
Проте не тільки захисні активи зростають під час рецесії, акції певних компаній і сфер діяльності також мають потенціал зростання. І чим цікаві такі акції, це тим, що вони можуть зростати одночасно зі всім фондовим ринком – по тренду, та можуть давати позитивний результат і під час криз.
І у цьому дописі ми розглянемо із прикладами, які компанії та сфери бізнесу можуть отримувати вигоду від криз та мати потенціал зростання під час падіння фондового ринку загалом.
Одразу мушу уточнити, що у цьому дописі будуть конкретні компанії і їх тікери – але це ніяким чином не рекомендація для купівлі. Ціль цього допису показати, що існують компанії які зростають під час рецесії, і показати, в яку сторону дивитися під час вибору акцій на кризовий період.
Більше того, усі кризи різні, і компанії які зростали на одних кризах, можуть не дати такого потенціалу на іншій (я це деталізую у дописі). Це теж потрібно враховувати. Головна суть у іншому – зрозуміти, який бізнес має потенціал тоді, коли весь ринок падає.
А тепер до справи. Чому узагалі деякі компанії чи сфери діяльності демонструють таку високу стійкість і навіть зростання під час рецесії. Справа у тому, що такі компанії виграють від зміни споживчих звичок і потреб у важкі часи. Їх навіть можна назвати «контрциклічними» – оскільки вони дають результат протилежний до циклічних компаній.
Тому, розглянемо такі компанії, але із розумінням, чому вони ростуть у кризові періоди та у чому вони виграють.
І починаємо із дисконтних рітейлерів та магазинів дешевих товарів. Логіка тут проста – під час рецесії, споживачі в більшості не мають грошей на дорожчі товари, тому вони масово переключаються на дешевші товари та знижки. Це грає на руку дискаунтерам у роздрібній торгівлі.
Сюди відносяться компанії і мережі знижених цін. Наприклад, це компанія Dollar Tree. Ця компанія є роздрібною мережею магазинів, яка продає товари за фіксованими цінами (часто «все по $1» або щось типу цього). Сфера діяльності компанії це – дрібна торгівля товарами широкого вжитку — побутові товари, товари для дому, іграшки, канцелярія, дрібна електроніка, харчові товари тощо.
Модель їх бізнесу представляє собою магазини з низькою націнкою, високою обіговою швидкістю та великою кількістю точок роздрібної торгівлі.
Акції Dollar Tree під час рецесії у 2008 році зросли вдвічі (в той час як S&P500 впав на 50%), оскільки покупці шукали найдешевші товари. Компанія навіть подвоїла кількість магазинів, приймаючи фудстемпи, що ще підвищило трафік і продажі. Тобто, компанія тільки зростала у кризу.
На краху бульбашки дот-комів ріст уже не був таким яскравим, але компанія усе одно показала результат значно кращий ніж S&P 500. Так, була висока волатильність, але це навпаки, давало дуже круті можливості для придбання.
На дампі 2020 ріку майже ніхто не встояв у вартості, і ця компанія не виключення. Але показовим є інший період – зниження ринку у 2022 році. В той час, коли весь ринок падав, акції DLTR спочатку добре підросли, а потім просто були у боковику.
Інший представник із цієї сфери – це дисконтні магазини одягу. Логіка тут абсолютно така ж. Масовий споживач змушений економити, тому переходить одягатися у мережі із дешевшими товарами.
Як гарний приклад, можна розглянути мережу товарів по знижкам – Ross Stores. Їх модель бізнесу – це купівля надлишків виготовлених чи непроданих товарів, відмовлених замовлень, товарів минулих сезонів – і продаж їх зі знижками 20–60% від ціни у звичайних універмагах.
Вони також роблять ставку на мінімізацію операційних витрат, тобто, це – прості вітрини, мінімалізм у декорі, висока оборотність товарів. Узагалі в штатах, на даний час, це один із найбільших дисконтних роздрібних продавців одягу.
На бульбашці доткомів Ross Stores показав дуже гарний результат. Компанія без шансів обіграла загальний ринок і продовжила ріст. Поки індекс знизився приблизно у два рази, компанія виросла втричі.
При чому, це не був порожній ріст – у компанії дійсно виросла виручка, і тільки за час офіційної рецесії, тобто, за 2001 рік, компанія відкрила 45 нових магазинів. Тобто, під час повноцінної рецесії Ross не просто «вижив», а продовжував зростати й укріплюватися.
Світову фінансову кризу 2008 року компанія також пройшла із чудовим результатом. Вартість акцій виросла на 50%, в той час як біржовий індекс знизився на ці ж 50%. І також, фундаментально було зростання компанії – зріс операційний дохід, компанія тільки за кризовий 2008 рік відкрила 72 нових магазина і заснувала ще один бренд.
Більше того, Ross навіть провела зворотній викуп своїх акцій, що майже ніхто не робить під час криз. І це все забезпечило подальше зростання компанії навіть після того, як криза завершилася.
Переходимо до наступної компанії. Ще один представник цієї сфери це – Walmart. Його бізнес-модель: «Everyday low prices» (щодня низькі ціни), масштабні закупівлі і логістична ефективність. Тобто, він також здебільшого спеціалізується на дешевих товарах.
Бульбашку доткомів Walmart пройшов досить не погано – якогось відчутного росту не було, але на відміну від індексу, він не знижувався у вартості, а був у боковику із невеликим ростом.
Якщо глянути фундаментально, то тільки за 2001 рік компанія збільшила продажі на 15%, а прибуток на 16% порівняно із докризовим роком. Більше того, компанія почала розширення за кордоном (зокрема в Мексиці, Канаді, Великобританії), ну і штатах також, само собою. Тобто, компанія продовжувала зростати.
А у 2008 році компанія набагато краще себе показала – першу половину кризи, поки S&P 500 активно знижувався, Walmart показав активний тренд вверх. Хоча, до кінця рецесії результат був скромніший, але усе одно компанія не впала у вартості нижче початку рецесії.
У цей час компанія продовжила зростати – виручка збільшувалась, відкривалися нові магазини. Тільки за кризовий 2008 було відкрито приблизно 220 нових магазинів.
А також, Walmart це одна із тих рідкісних компаній, що пройшла ще й кризу 2020 року досить позитивно. Акції спочатку відреагували невеличким падінням, але дуже швидко відновилися і пішли в ріст.
Причина цього – це чергове зростання під час рецесії. Був ріст виручки на 7%, а також, онлайн продажі зросли на 79%. Тобто, Walmart показав себе як «критична інфраструктура». Таким чином, навіть такі гіганти можуть бути хорошим рішенням.
Йдемо до наступної сфери – це сфера ломбардів і альтернативних фінансових компаній. Ломбардний бізнес буквально процвітає, коли настають важкі часи. Коли банки обмежують кредити, а людям потрібні гроші “до зарплати”, вони звертаються до альтернатив: ломбардів, пунктів мікропозик, оренди з правом викупу і т.п.. І за рахунок цього, такі компанії отримують підвищену прибутковість у важкі часи.
Сюди, як приклад, входить компанія World Acceptance Corporation. Вона займається споживчим фінансуванням – переважно мікрокредитуванням на короткі і середні терміни, та супутні послуги: страховки, інші суміжні продукти до кредитів. Клієнти цієї компанії, це часто люди з обмеженим доступом до традиційних кредитів (банків, кредитних карток).
Бульбашку 2000 року компанія пройшла просто прекрасно – вона зросла приблизно на 40%, в той час, коли індекс S&P 500 активно знижувався.
А от 2008 рік уже не був настільки вдалим – на початку кризи компанія отримувала високі прибутки від діяльності і росла, але десь на середині кризи ситуація погіршилася. Тут зіграло роль друга сторона бізнесу – якщо рецесія затяжна, то знижується рівень виплат по кредитам, що зменшує прибутки компанії чи навіть може нести ризик дефолту.
Дана компанія вистояла, і у після кризовий час дуже швидко відновилася та навіть розширилась. Але такий ризик невиплат потрібно враховувати.
Ще один приклад із цієї сфери – це компанія EZCORP, вона працює у сфері ломбардів і споживчого фінансування. Тобто, вона дає кошти під заставу, а якщо борг не виплачений, то має право на реалізацію застави. Тобто, вона трішки більш захищена.
Кризу після лускання бульбашки дот-комів вона пройшла не однозначно. До кризи, компанія знижувалася у вартості, але як тільки почалася повноцінна рецесія – справи пішли вгору. Так, була присутня волатильність, але загалом тренд на зростання був впевненим.
2008 рік теж мав свої нюанси. Першу половину рецесії компанія активно зростала у ціні, але із кінця 2009 вартість акцій знизилась – скоріш за все, це пов’язано із затримками по виплатам кредитів від споживачів. Хоча, глибоко компанія не падала – максимальна просадка була біля 12% (для порівняння, в S&P 500 вона перевищувала 50%).
І загалом, компанія не мала якихось проблем, вона навпаки розширювалася –за кризовий 2008 рік, вони викупили декілька компаній-конкурентів із ломбардного бізнесу.
Тобто, загалом ця сфера доволі цікава і має великий потенціал, але компанії потрібно вибирати дуже уважно. І як показують графіки, якщо криза триває довго, то потрібно фіксувати прибутки і виходити із таких компаній, оскільки зростання рівня невиплат від позичальників знижує прибутки і відповідно, вартість акцій.
Ще один доволі цікавий сектор – це автозапчастини. На перший погляд може виглядати дивним, але автомобілі – ще одна сфера, де криза змінює поведінку споживачів. У звичайний час люди купують нові машини, а в скрутні – довше користуються старими і намагаються їх відремонтувати замість того, щоби витрачати гроші на нові. Це створює вигоду для компаній, що продають автозапчастини та послуги ремонту.
Як приклад, дуже гарно себе показала мережа магазинів автозапчастин AutoZone. Це один з найбільших у США рітейлерів автозапчастин та аксесуарів для автомобілів. Вони володіють мережею магазинів в США, а також у Мексиці та Бразилії. При чому, усі магазини власні, тобто, не по франшизі.
Рецесія 2000 року принесла просто неймовірні результати – поки фондовий індекс знижувався, компанія виросла майже в 4 рази. І якщо подивитися до і після рецесії – то там немає якогось крутого зростання, зростання відбувалося суто в рецесію.
У 2008 році вона також показала дуже хороший результат – поки індекс знижувався і знаходився на дні, акція виросла майже на 50%. Так, була в моменті просадка біля 20%, але вона доволі швидко була викуплена. Компанія була значно сильнішою середнього ринку.
В той час як автовиробники зазнавали збитків, AutoZone збільшував продажі, постачаючи запчастини для ремонту старих авто. Компанія навіть активно викуповувала власні акції на спаді, підтримуючи їх ціну.
Давайте розглянемо ще одного представника цієї сфери – O’Reilly Automotive. Це ще один провідний ритейлер запчастин, інструментів та аксесуарів для автомобілів на вторинному ринку. O’Reilly також має велику мережу фізичних магазинів по всіх штатах, та володіє логістичною мережею складів і центрів розподілу.
2000 рік для компанії був чудовим – поки індекс знижувався, компанія активно росла, і до кінця рецесії її вартість виросла в 3,5 рази.
2008 рік був трішки слабшим, але загалом – позитивним. Була просадка біля 30%, але це не так багато порівняно із 50% у індексі. Але і ця просадка була успішно усунена ще до закінчення рецесії.
Загалом, щоби не затягувати допис, бо ще є важливі практичні висновки, я коротко розповім кілька ідей, які ще можна розглянути. Це такі сфери як фастфуд та недорогі харчові мережі – погляньте на компанію Yum! Brands. Навіть то й же McDonald’s, досить гарно себе показав у 2008.
Також, є хороші варіанти у секторі товарів першої необхідності (Consumer Staples) – це узагалі захисний сектор, який значно менше знижується у періоди рецесій, ніж біржові індекси. Але є компанії які ще й дають хороший приріст у такий час, наприклад, виробник побутових товарів Church & Dwight.
Також, у кризу ростуть деякі представники із сектору охорони здоров’я та фармацевтики. Це наприклад, Gilead Sciences, яка себе прекрасно показала на усіх останніх рецесіях, досить гарно себе показали навіть такі гіганти як Johnson & Johnson та Abbott.
А ще подивіться сектор, так званих “гріховних акцій”, таких як алко, тютюн і азартні ігри. Такі компанії, особливо які мають асортимент дешевої продукції, мають гарний потенціал до зростання. Численні дослідження показують, що в рецесію споживання продукції цього сектору тільки зростає. Причина – в психології споживачів: у важкі часи деякі люди збільшують витрати на дрібні задоволення, щоби приглушити стрес від браку грошей.
А ще, можна слідкувати за великими державними контактами, наприклад, на кризі бульбашки дот комів у 2000, компанії Lockheed Martin та Northrop Grumman отримали держпідряди і ціни на їх акції просто неймовірно виросли.
Ці компанії та сфери – це звичайно не вичерпний перелік, якщо зануритися в тему, то можна знайти ще цікавих компаній. Тому, за потреби, скласти для себе захисний портфель досить реально.
Звісно, не кожна криза однакова. Деякі події створюють унікальних можливості для окремих компаній, які в іншу кризу не дають високих результатів. Але загалом, такі захисні компанії в основному дають значно кращий результат, ніж біржовий індекс.
Як покращити результативність? Можна провести, щось типу, порівняльного аналізу і визначити, на що буде схожа наступна рецесія. Як на мене, це буде щось середнє між 1929 роком (перед великою депресією) та бульбашкою доткомів. Я жодним чином не нав’язую нікому свою думку, просто веду до того, що такий аналіз може допомогти вам визначити потенційних переможців, просто порівнюючи які компанії давали найкращий результат саме у ті часи.
Але при цьому, не забуваймо і порівнювати із поточною реальністю. Наприклад, я не включав у цей огляд компанії, що видобувають золото. Причина проста – золото на даний час є переоціненим і найдорожчим (у реальній вартості) за довгий час досліджень.
Хоча, якби не цей фактор – то це була би актуальна сфера для інвестування. Можете подивитися, як вели себе, наприклад, Newmont чи Barrick Mining у 2000 та 2020 році.
Якщо вам цікава така тематика, підписуйтесь на телеграм-канал та youtube-канал.
Отримати доступ до ексклюзивного контенту, розширеної аналітики, усіх спекулятивних угод в реальному часі (із поясненнями логіки), регулярне оновлення по спекулятивному портфелю, спілкування і багато іншого корисного, і одночасно підтримати розвиток проекту Capitalizator UA – на Patreon>>>
Мій брокер фондового ринку:
Freedom24 із можливістю поповнити рахунок криптою>>>
ТОП криптобіржі, якими я користуюсь:
Біржа Binance із 20% знижкою на комісію>>>
Біржа OKX із 20% знижкою на комісію>>>
Біржа Bitget із 20% знижкою на комісію>>>
Відкрити рахунок на Bybit із бонусами до 30 000 USDT>>>
Реєструючись за цими посиланнями, ви не тільки отримуєте знижки і бонуси, але і підтримуєте розвиток проекту Capitalizator UA!
🤖 Мій проект по алготрейдингу – AlgoTrading UA
Відео версія:
Дякую вам за увагу і до зустрічі у наступних дописах. З повагою, Олександр Янчак. Capitalizator UA.